تعاریف

تعاریف مورد استفاده در مرکز رشد

  1. هسته فناور:
    تیم‌های کاری متشکل از افراد حقیقی (منشعب از پژوهشگاه یا خارج از پژوهشگاه) است که دارای ایده مشخص می‌باشند که در صدد تشکیل یک شرکت مستقل حقوقی و ایجاد یک حرفه در زمینه‌ای هدفمند باشند. این افراد با درخواست عضویت در مرکز بین 3 تا 6 ماه آموزش‌های دورة پیش رشد و رشد مقدماتی را جهت تبدیل شدن به واحد فناور طی می‌نمایند. عضویت هسته‌های فناور در مرکز بصورت عضویت موقت است.
  2. واحد فناور:
    هسته های فناوری هستند که موفق به اخذ هویت حقوقی مستقل، از مرکز رشد شده‌اند و بعنوان یک شرکت تجاری و یا تولیدی- تجاری در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشند. این واحدها با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس انتقال فناوری و ارائه خدمت تخصصی در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می نمایند. این واحدها مشتمل بر شرکت‌های خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه، صنایع و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و جهاددانشگاهی یا دستگاه‌های اجرایی هستند و عضو قطعی مرکز رشد تلقی می‌گردند و ملزم به اتمام با موفقیت دوره رشد مقدماتی خود تا حداکثر 9 ماه می‌باشند.
  3. شرکت فناور:
    شرکت‌های فناوری هستند که در دورة رشد 3 تا 5 سالة خود در مرکز رشد حضور فعال دارند و ایده خود را به محصول تبدیل و تجاری سازی نموده‌اند. در این دوره شرکت‌ها در دورة رشد بوده و باید به موازات رشد علمی و فناوری تخصصی خود آموزش‌های لازم را در زمینه‌های مالی، اقتصادی، رشد سازمانی را بگذرانند.
  4. شرکت‌های دانش بنیان:
    شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شركت يا موسسه­‌ی خصوصي و يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري­‌سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري­‌هاي برتر و باارزش افزوده­ی فراوان تشکیل می‌شود.
  5. دوره پیش رشد:
    دوره پیش رشد مخصوص هسته‌های فناوری می‌باشد که به عضویت موقت مرکز پذیرفته شده‌اند و در یک دوره 1 تا 3 ماهه با مرکز رشد و خدمات آن و نحوه استقرار و فعالیت در مرکز رشد را فرا می‌گیرند.
  6. دوره رشد مقدماتی:
    دوره رشد مقدماتی برای متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان یک فرصت زمانی برای کسب آمادگی جهت ورود به مرکز رشد می‌باشد. در این دوره امکان آشنایی کارآفرینان با بازار، تکمیل تیم کاری، تثبیت ایده و در صورت لزوم ثبت شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی فراهم می‌گردد به نحوی که به متقاضیان کمک می کند تا ریسک‌های دوره رشد کاهش یابد. هسته‌های فناور پس از طی مراحل پذیرش و استقرار در مرکز و طی نمودن مرحله پیش رشد به مرحله رشد مقدماتی ارتقاء می‌یابد. زمان این دوره شش ماه است که با تأیید مدیر مرکز رشد حداکثر تا سه ماه دیگر قابل تمدید و عضویت آنها همچنان تا پایان دوره مذکور موقت می‌باشد.
  7. دوره رشد:
    دوره‌ای است که طی آن یک شرکت فناور با اجرای برنامه کاری مصوب در شورای فناوری که بر اساس ایدة فناورانه تنظیم شده است به یک شرکت موفق اقتصادی تبدیل می‌شود. زمان این دوره 3 سال است که تحت شرایط خاص با تصویب شورای فناوری مرکز رشد حداکثر تا 5 سال قابل تمدید است. مراحل روند رشد شرکت فناور طی حضور در مرکز رشد بر اساس شاخص‌های رشد یافتگی یا بلوغ  بشرح زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد و ملاک مدت زمانی خواهد بود که در مرکز رشد می‌تواند حضور داشته باشد.
    1. بلوغ علمی و فناوری: شرکت فناوري كه يك طرح تحقيقاتي را با موفقيت به پايان رسانيده و آنرا به يك ايده و ایده را به محصول تبديل نمايد و تأییدیه‌های مربوطه را از مراجع ذیربط اخذ نماید. به عنوان يك شرکت فناور بالغ علمي و فني شناخته مي‌شود. در اين بلوغ مباحث علمي و پژوهشها و اشتغال متخصصين بررسي مي‌شود.
    2. بلوغ مالی و اقتصادی:  هر شرکت فناور مستقر در مركز رشد که مرحله بلوغ علمی و فناوری را با موفقت طی نموده و محصول طرح فناورانه خود را تجاری‌سازی و به بازار عرضه و کسب و کار ایجاد و درآمد کسب نماید، به بلوغ مالي و اقتصادی نائل شده است. در ارزيابي بلوغ مالي و اقتصادی ميزان درآمد واحد در طي يكسال و ميزان درصد پيشرفت قراردادهاي منعقده به درصد مبالغ دريافتي و نسبت‌های مالی ملاك نظر قرار مي‌گيرد.
    3. بلوغ سازمانی: شرکت فناوری كه بتواند به رشد علمی و فناوری و مالی و اقتصادی رسیده باشد و دیگر نیازی به مرکز رشد نداشته باشد و بتواند با تکمیل كادر و نيروهاي مورد نياز ساختار و سازمان خود را در بازار کار تثبيت و فعال نمايد، از نظر سازماني بالغ تلقی می‌گردد.
    4. خدمات قابل ارائه در دورة رشد: همان خدمات قابل ارائه در دوره رشد مقدماتی است لیکن با توجه به دوره مربوطه از سطوح بالاتر و تخصصی‌تری برخوردار خواهند شد.
    5. محور فعالیت فناور در دوره رشد:
      تغییر و ارتقاء نیرو و تیم کاری با توجه به نیاز تخصصی فناور
      ارتقاء بخش تحقیق و توسعه در جهت ارتقاء ایده اولیه و ایجاد ایده‌های جدید
      تبدیل ایده به محصول و اخذ تأییدیه از مراجع ذیربط و تجاری‌سازی آن
      معرفی و عرضه محصول به بازار
      فراهم آوردن زمینه کسب و کار در بازار و رسیدن به استقلال مالی و اقتصادی شرکت  
    6. دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای شرکت‌های فناور در دوره رشد:
      آشنایی با قوانین کار، بیمه
      حسابداری مالیاتی، چگونگی تهیه و تدوین اظهارنامه مالیاتی
      مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی
      MSP مدیریت و کنترل پروژه و آموزش
      مدیریت فروش (Sales Management)
      تهیه طرح بازار (Market Plan)
      ارزیابی اقتصادی پروژه‌ها با استفاده از نرم افزار کامفار (Comfar)
      قیمت گذاری پتنت
      روش‌های تأمین منابع مالی
      مدیریت استراتژیک
      آشنایی با انواع قراردادها و نحوه تنظیم آنها
      مدیریت خرید، سفارشات خارجی و امور گمرکی، بازرگانی
      برنامه‌ریزی بازاریابی و مدیریت استراتژیک بازار

مرکز رشد

برنامه ریزی، توانمند سازی، مشاوره، تعامل و تعالی گرایی

  • هم اندیشی،همکاری،تعامل و تعالی گرایی برای نفوذ در بازارها
  • شناسایی ایده های برتر در توسعه فناوری های نوین زیستی
  • مشاوره های تخصصی و تعامل با اندیشمندان و صاحبان تجربه
  • تسهیل ارتباط صاحبان ایده با حامیان مالی
  • برنامه ریزی و توانمند سازی د ر تجاری سازی و بازاریابی

اینستاگرام

مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا

آدرس: تهران، ولنجک، خیابان شهید امیرآبادی، نبش گلستان چهارم، پلاک 60، پژوهشگاه ابن‌سينا، مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا - کدپستی: 1984737384

پست الکترونیکی: ahti@avicenna.ac.ir

تلفن: 22430664-021 - تلفاکس: 22426499-021